söndag 25 november 2012

En härlig höstdag

Det har varit en riktigt härlig dag idag!

Vi har varit på långpromenad med Sivan, jag har rensat upp lite i trädgården inför vintern, vi har fikat med Anna och Robban, vi har sett två avsnitt av Dallas, lagat god mat och druckit glögg. Blossas 2012-glögg är riktigt god, om inte den bästa de har gjort. Just nu har jag precis gjort klart en laddning lussebullar. Jag tror de kommer bli riktigt bra den här gången, om än inte så estetiskt fulländade att titta på. Har testat följande tips för att få dem saftiga:

  • Inte blandat i jästen i så hög temperatur som rumpstemperatur.
  • Inte haft i mer mjöl än vad som verkligen är nödvändigt
  • Knådat i evigheter (en kvart)
  • Låtit dem jäsa 1 timme och 10 minuter första jäsningen och 50 minuter andra jäsningen, alltså en stund längre än vad som är normalt.
  • Inte haft russin i (de drar vätska ur bullarna och gör dem torra, vill man ha russin kan man lägga dem i blöt först så de sväller upp)
Cirka 40 lussekatte
175g osaltat smör
3,5 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
1,5 dl créme fraiche
1 dl strösocker
1g saffran
cirka 11-13dl vetemjöl (minns inte riktigt)
1/2 tsk salt

2 vispade ägg till pensling.

Smält smöret, häll i mjölken. Låt det svalna. Blanda med jästen. Blanda i resten av ingredienserna, utom saltet. Knåda! Tillsätt saltet och låt degen jäsa övertä,ckt. Dela degen i 40 delar och gör lussekatter. Låt dem jäsa. Pensla med ägg. Grädda i cirka 8 min, 225 grader mitt i ugnen

Inga kommentarer: