torsdag 2 april 2015

Plötsligt bara strömmade det blått blod in i våra ådror

Har suttit och gnetat och slitit mitt hår och letat efter föräldrarna till en anfader i Kalvsvik. Men jag har kört fast.

Så jag började dabbla lite med farfarsmorfarsfar Torpare Peter Gustafsson Branting. Och när jag hittade hans föräldrar Eric Henric Branting och Catharina Helena Agnell öppnade sig en massa spännande dörrar.

Eric Henric Branting var Vice häradshövding och hovrättsauskultant, vilket jag bara där tyckte var lite mer spännande än alla bönner och torpare. Hans pappa Lars Jöransson Branting var Lanträntmästare i Växjö och gift med en Anna Christina Rappe. Och bakom Anna Christina var det bara adel som gick att spåra hela vägen ner till 1200-talet. Jag hittade en bild på hennes farmors morfar Erik Eriksson Geete. Så här såg han ut:

De är så många, så jag kan ju inte skriva alla här, men den sista jag har hittat heter Kristiern Nilsson Vasa som var född 1255 och fogde i Stockholm under Birger Jarl. Kul! Något som jag tyckte var roligt var en Esbjörn Kristiernsson Djäkn som ska ha varit fogde på Stegeborg där vi varit så många somrar. Mer om honom finns att läsa här.

Jag kommer aldrig bli färdig med det här! Jag är fortfarande bara på farfars sida av släkten och har redan material till en tjock bok!

Inga kommentarer: