onsdag 6 april 2011

Tips för problem med benhinnorna som jag ska prova

Värm upp benen ordentligt innan du springer så att du får blod i benhinnorna. Smärta och inflammation kommer ofta pga att benhinnarna får blod senare än musklerna eller rent av nästan inget blod för att musklerna stryper blodtillförseln. Sitt ner och ta en fot i taget och gör cirklar åt båda hållen (20-40 åt varje håll) så att det bränner ordentligt i frambenen. Då har du pumpat in blod i benhinnorna. Gå sen inte ut för hårt utan öka succesivt under träningspasset. Det här har även hjälpt folk med så kallad kronisk benhinneinflammation att kunna t ex löpa igen.


"Det som nu fått mina benhinnor att bli bättre är att jag stannar varje km och strechar ut vaderna ordentligt plus att jag är grymt noga med stretchingen efteråt. Detta har gjort att mina benhinnor blir bättre för varje löp-pass."

Inga kommentarer: