torsdag 20 februari 2014

"Dilli" säger Johannes varje morgon. Innan sa han "Dinne". Det betyder välling och jag tycker det är så gulligt.

Imorse sa han också "Köra bil bak momo". Också gulligt. Han och mormor satt nämligen och sjöng visor hela vägen från Jönköping till Kojtet och det tyckte han om. Fick meddela honom att mormor tyvärr inte skulle sitta i baksätet på väg till dagis, men att vi kan ha henne i baksätet någon annan dag.

Något annat han sa som inte var lika gulligt var att han körde omkring på sin lilla bil inomhus och sa "Dumma unge" om och om igen. Han provade även att säga "Dumma mamma" och "Dumma pappa". Det är svårt att veta hur man ska göra eftersom han inte menar något med det, han förstår ju inte vad det betyder riktigt heller. Men jag tycker ändå det är viktigt att säga att man inte får säga så. Annars kommer han ju bli tre år gammal och kanske börja förstå vad det betyder, men då har han ju redan gått omkring och sagt det ett år utan att någon har sagt nåt för att man har trott att han inte fattat. Och då blir det ju konstigt att börja säga ifrån då..

Jag berättade för honom i alla fall att det inte är snällt och man måste vara snäll för annars blir mamma ledsen. Sen frågade jag om han förstod att han inte får säga så. "Ja". Sen kramades vi. Sen körde han vidare på sin lilla bil. Sneglade bakåt. Sa "Dumma unge" med ett flin och körde iväg det snabbaste han kunde. Skitunge. När han kom förbi nästa gång sa jag till honom att om han säger Dumma igen så tar jag hans bil. Sen körde han iväg med världens fart igen. Sneglade bakåt och såg full i sjutton ut. Men han sa det inte. Tur det, för jag hade nog inte kunnat hålla mig för skratt. Han är en sån spjuver!

Inga kommentarer: