tisdag 19 maj 2015

Det spirar!

Bra dag idag!

Hade en mysig dag på stan med mamma och Johannes trots ösregn till och från. Mamma tog bussen in till stan, så mötte vi upp henne där. Jag hämtade ut mitt pass och lillen tyckte det var lite spännande att få besöka en riktig polisstation.

Vi tog en räkmacka och kaffe på Ingers, veckohandlade och sen var Jonte trött och ville åka hem, så vi körde hemåt och fixade lite färsk pasta och tonfisksås till middag.

Jag lämnade in ett jobb om nyheter från ett danskt möbelföretag. Tog ett varv i trädgården och såg till min lycka att en vallmo har slagit ut och flertalet av de 60 (!) solrosor jag planterade verkar komma upp, samt några gladiolusar jag planterade i våras som jag faktiskt gett upp hoppet om. Potatisen har börjat komma upp, syrénen slår snart ut i blom, klematisen är på g och vinrankan har några försiktiga små knoppar. Ja, det spirar verkligen överallt och här och där. I love it!

Sen gick jag in och jobbade tills nu med ett stort PEMT-jobb jag är mitt uppe i (mitt första!) på 60 000 ord som ska vara inne i mitten på juni. Jag tog ju det där certifikatet för post editing för ett tag sen och det är kul att se att det var mödan värt! Både jag och översättarbyrån är lite osäkra på hur man går till väga med ersättning och så, men jag tror det kommer bli bra. Jag har jobbat många år för dem och de har varit bra och okomplicerade med ersättningar hittills. Det hela är nytt för hela branschen och jag antar att det kommer bli smidigare med tiden.

Inga kommentarer: