måndag 18 maj 2015

En protesterande Donna och en pojke som först var ledsen, sen glad

Den protesterande Donnan heter Sivan. Hon kör sitt race - "passar det inte så bajsar jag på din matta - om och om igen - tills du fattar". I fredags morse kom jag in i Johannes rum och fann till min förvåning en stor bajshög på hans lekmatta. Trots att Sivan varit ute kvällen innan. Jag trodde att hon kanske var lite kass i magen för att hon, trots att hon inte är en ko, äter en hel del gräs när hon är ute på tomten nu.

Vi lät det i alla fall passera och tvättade mattan. Men på lördagsmorgonen, när vi hittade en likadan hög på samma ställe började vi förstå att hon var sur för nåt. Vad vet vi fortfarande inte, men vi var iväg till stan ett par timmar i torsdags och då fick hon vara ute i sin bur. I fredags var jag och Johannes hemma hos mamma hela dagen och då var hon också i buren. Så det kan ju vara så att hon är irriterad över att behöva vara i buren två dagar på raken. Eftersom jag jämt är hemma är hon ju i princip aldrig i buren någon längre stund längre. I vilket fall är hon är för rolig den unga damen. Bajsprotesterar så fort det inte passar. Det har inte hänt mer sen i alla fall (och hon har inte heller varit ute i buren fler gånger).

Imorgon är dagis stängt, så då ska jag och lillen åka in till stan och träffa mamma en stund. Trevligt! Och på onsdag ska Sivan klippas, så då kommer jag sitta och jobba på något fik under tiden. Tycker det är trevligt med lite miljöombyte sådär någon gång ibland. Sist jag klippte Sivan kom jag och frisören att prata om Kerrysar i stan och jag berättade att Sivans bror också bor i Växjö och det visar sig att Sivan och Winston har samma frisör minsann! Tycker de är jätteduktiga på Svans och Elegans. Vi har kommit överens om att Sivan ska klippas ganska kort och hon är så snygg varje gång vi går därifrån att man inte kan slita blicken från henne! Ska försöka få till en bra bild någon gång, men det blir alltid så halvfjassigt tycker jag, så man inte riktigt ser hur bra det ser ut i verkligheten.

Det var den protesterande Donnan det....inklusive sidospår.

Den ledsna pojken var lilla J imorse. Efter en hel vecka sjuk hemma med både mamma och pappa ville han verkligen inte gå till dagis och till sist bröt han ihop, och nästan jag med. Fy vad jobbigt det var. Jag brukar klara det bra, men idag fick jag verkligen kämpa för att inte brista ut i störtbölande á la lille skutt. Meeeen.....när jag kom och hämtade honom var han glad som en lärka och hade haft det bra hela dagen. Han är helt blöjfri nu och fixar galant att säga till på dagis att han behöver gå. Mycket stolt över honom.

Efter dagis kom Katrin med två av sina killar och J hade så roligt med dem. Han är duktig på att dela med sig nu och tycker det är roligt att visa sina grejer. Han är bestämd och säger vad han vill göra och jag tycker det är bra att han känner sig bekväm även i att leda och bestämma i leken (ibland), han hade lite svårt för det ett tag. Erik ville gå ut i sandlådan. "Nej" sa Johannes. "Vi ska gå upp. Kom nu." Sen gick han upp.

Nä nu är klockan nästan midnatt, jag får nog ge upp för ikväll.

Inga kommentarer: