torsdag 24 juli 2014

Dag 3 - Bilbesiktning, bad och bygge

Johannes har börjat säga "jag STÄMMER". Det kan du glömma, säger jag. "Mamma bestämmer". "Nähä, JAG Stämmer", kontrar han med. Och så håller det på sådär en liten stund. Gullunge.
 
Idag har vi haft ännu en förträfflig dag. Jag och Johannes vaknade själva vid halv niotiden. Martin hade varit upp sedan länge och snickrat på vedboden. Och den blir jättebra! Nu är det bara några takbrädor och ett plåttak som ska på. Det ska även vara gles träpanel på sidorna, men de väntar vi med att sätta upp till hösten. Det är bara bra om det blåser igenom nu så att veden torkar. Nästa projekt är att stapla veden och göra fint på vedbacken igen. Vi har lite planer på att bygga en mindre förvaringsplats under tak åt de bitar vi ska ha till kaminved, men det får vi se när det blir.
 
Vi åt frukost på altanen och sen åkte vi in och besiktigade och tvättade Saaben, samt köpte lite skruv. Besiktningen gick ganska bra. Ett helljus som behöver bytas och så något mer smågrejs, sen handbromsen som måste fixas.
 
Martin snickrade på, men efter lunch var det så varmt, så vi bestämde oss för att åka och bada och idag har jag (jordens största badkruka) premiärdoppat mig. När vi kom hem fortsatte Martin att snickra och jag och Johannes roade oss lite på tomten. Det var meningen att vi skulle ha sett en film ikväll, men Johannes somnade inte förrän kvart i elva ikväll (!) och då låg Martin också och sov och jag hade inte hjärta att väcka honom och dra ut honom för att titta på film. Särskilt inte som jag inte själv är så säker på att jag kommer orka titta på film. 
 
 
 Med en hjälpreda går det snabbare....eller?

 Han tycker fortfarande det är roligt med sin legobrandbil
 Båda två fick syn på en veteranbil uppe på vägen samtidigt.
 Lite läskigt, men ändå kul....för det är ju med pappa!





  Lite frukt efter badet satt fint
 Sen åkte vi hem i vår stekheta bil
 Hemma blev hungern för svår och ett utbrott på golvet förekom. Han ville bära matkassarna från dörren in i köket och så hade vi redan hunnit bära in dem. Vi måste vara jordens taskigaste föräldrar.
Men efter middag och en chokladboll på det så var livet rätt tipptopp igen!

Inga kommentarer: