onsdag 24 april 2013

Mitt i strejken

De senaste dagarna har vi väntat och hoppats att Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund ska hitta gemensam mark. Men de har inte lyckats, så från klockan 12 idag är det strejk inom transportbranschen. Så vi har mycket att göra på DHL:s kundservice just nu, vi omfattas inte av strejken här, men det är många som ringer och har frågor såklart. Det har blivit lite uppskruvat i media tycker jag med larm om att varorna kommer ta slut i butiker och så. Det är ju inte riktigt så illa. Livsmedel körs ju direkt och det är bara terminalbehandlat gods som i nuläget berörs av strejken. De största leverantörerna har ju dessutom sina egna bilar och omfattas därför inte av strejken.

Igår köpte jag sättpotatis, vitlök och gul lök. Planterade vitlöken och löken i trädgårdslandet och la potatisen i ett fönster för att vänta på att jorden ska bli varm nog för att kunna plantera i. Potatisen fick stå i ett fönster i Johannes rum, för fönstren i köket är redan fullbelamrade med mina förodlingar. Inte så dekorativt, men det är ju bara för en period. Väntar med spänning på att de första små skotten ska titta upp ur jorden.

Hundmaten tog slut förra veckan och den mat Winston brukar äta fanns inte på tassar och morrhår när jag var där, så jag fick köpa Royal Canine som Sivan äter. Som tur är har Winston ätit av båda matsorterna under tiden han har bott hos oss så hans mage har väl vant sig litegrann. Det verkar gå bra med den nya maten, han har inte kräkts någon gång och är pigg och glad!

Nu när det börjar bli vår har vi så smått börjat funderat på staketet vi ska bygga. Det får nog bli ett staket med varmgalvaniserat nät som är högt nog för att Schnuckisarna inte ska kunna hoppa över. Ser verkligen fram emot den dagen det är klart och de kan räjsa runt i full karriär på tomten. Förmodligen med en liten pojkvasker i hasorna. Martin tror att de (hundarna då, inte Johannes) kommer äta/gräva upp alla mina grödor och jag måste hålla med om att det inte låter helt osannolikt med tanke på hur Sivan helt fräckt slet upp mina smultronplantor med rötterna förra året. Det får kanske bli ett litet staket runt om trädgårdslandet med....


2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är ordningen återställd, ingen strejk, skönt.
Risken finns att dina grödor är i farotzonen med tanke på att du nu har minst 2 "grävlingar". Får bara önska dig lycka till med odlingarna, extra gott med egna grönsaker.
Kul att det funkar så bra med Sivan och Winston.
Nu väntar vi bara på lite värme /Ulla

Anonym sa...

De kommer att älska att gräva! Terrier kommer ju av ordet terra som betyder jord. Terriern har ju ett ursprung att gräva upp gryt under jorden för att jaga gnagare. Så även Kerryn, trots att den blev uppblandad med lite andra raser. Jag tror säkert att S & W kommer att återuppta sina förfäders sysslor om de får chansen. Så staket på alla möjliga håll säger jag :-).

/Ylva