torsdag 18 juli 2013

En virrig människa som nog behöver lite semester!

Jag har insett idag att jag förmodligen är stressad. Har haft lite skumma saker för mig på sistone som illamående som kommer och går, hjärtklappning och skakningar. Har funderat lite vad det kan vara, så jag googlade och kom in på symptom på stress. Det visar sig att jag kunde checka av det mesta på listan, så där ser man. Sånt som jag trodde var ett karaktärsdrag, som min virrighet, kan faktiskt ha att göra med stress. Och när jag tänker på det började jag nog göra såna där konstigt virriga saker i samma veva som jag började hålla på med översättningen. Har inte tänkt på att jag kan vara stressad, för jag har ju "alltid" översatt på kvällar och helger och är liksom van vid att inte ha så mycket fritid. Och dessutom tycker jag ju det är roligt att hålla på.

Det hade varit lite skönt om man kunde skylla virrigheten på stress i alla fall :) Häromdagen skulle jag posta två brev, men skulle köpa ett frimärke på Ica först, för jag hade bara ett frimärke hemma som jag satt på det ena brevet. Och så går jag raka vägen till brevlådan utanför Ica och slänger ner breven, varav ett utan frimärke då. Och sen bara: Neeeeej, vad gjorde jag för??? Så jobbigt det blev! För jag kom ju naturligtvis inte ihåg vilket av breven jag hade satt frimärke på heller.

Jag behöver nog den där semestern och sen har jag tänkt att gå på akupunktur, så jag ska nog komma i balans igen på nolltid! Det ska bli skönt att bara ha ett jobb när jag börjar jobba heltid med översättningen, ser mycket fram emot det!

2 kommentarer:

Katja sa...

Kroppen använder sig av stora mängder magnesium vid stress. Hjärtklappning, skakningar och illamående är tecken på magnesiumbrist, man kan även få muskel/nervryckningar (hjärtat är ju en muskel), se till och få i dig lite magnesium när du är i farten, kanske lite extra broccoli, spenat och/eller nån avocado till maten och sen nån banan eller aprikos till mellanmål om du inte vill ta tillskott :-)

Det fina med magnesium är att det har en avslappnande/muskelavslappnande funktion, så tar man tillskott istället så är det bäst att ta det på kvällen innan läggdags, mineralen tas upp som bäst då (men det går ju givetvis under dagen också), även ett bra sätt att varva ner kroppen innan läggdags :-)

Unknown sa...

Vilket bra tips! Praktiskt med människor omkring sig som har stenkoll :)

Kram!